Як правильно їсти мухомори?

30 липня 2016 - 19:13 253
Facebook Twitter Google+
Скептицизм - це філософський напрямок, що розглядає сумнів як принцип мислення. Особливо сумнів у надійності істини.

Скептицизм — це філософський напрямок, що розглядає сумнів як принцип мислення. Особливо сумнів у надійності істини. Помірний скептицизм обмежується пізнанням фактів, виявляючи стриманість щодо всіх гіпотез та теорій.

Розглянемо тут два приклади. Хресний хід з Донбасу у Київ за мир та проти війни. Перед тим як доєднатися до цього хресного ходу, скептик би спочатку подумав: а чи дійсно процес пішого пересування зі сходу на захід протягом декількох днів допоможе припиненню війни? Він би розглянув спочатку причини цієї війни, потім дізнався би причини припинення більшості попередніх війн. Потім він би порахував, скільки хресних ходів допомогло припинити війни минулого. Потім він би вивчив історію хресних ходів аж від хресних походів хрестоносців і розглянув би їхні наслідки: дійсно цікаво — якщо людина йшла по вулиці з іконою, то до чого це зазвичай призводило? Чи правильно я зобразив хід думки скептика?

Але скептицизм, окрім користі, може також завдати і шкоди. Наприклад, перед тим як вийти на Євромайдан, скептик міг подумати: чи дійсно стояння на вулиці протягом декількох місяців може допомогти підписанню угоди із Євросоюзом, відставці уряду Азарова та президента Януковича? Які саме дії у минулому призводили до відставки урядів та президентів? І така людина просто би не вийшла на Майдан. З іншого боку, після перемоги Євромайдану тепер у скептиків є дуже потужний аргумент на користь стояння на вулиці. Чи не дискредитує це скептицизм?

Взагалі жоден віруючий не може бути скептиком, адже всі догмати віри руйнуються після їхньої скептичної перевірки. З іншого боку, віруючий також має потужну зброю у боротьбі із скептицизмом. “Добре, ви ніколи не бачили як воскресають люди, — скаже віруючий скептику, — але ж Ісус Христос — не людина, він — син Бога. Чи бачили ви колись, як воскресає син Бога?” — “Але ж ви також не бачили”, — відповість на це скептик. — “Але ж ніхто з нині існуючих людей не бачив навіть Наполеона, то як же ми можемо стверджувати, що він існував насправді?” Наскільки це неспростовний аргумент для скептика?

Про це та багато іншого слухайте у свіжому подкасті «Філософський Барабан» про скептицизм із магістром філософії та експертом з еволюційної та когнітивної психології релігії Іллєю Ягіяєвим.

Програма «Філософський барабан» виходить за підтримки доброчинців з платформи «Спільнокошт».

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.