Слухати

XXI століття почалося з 11 вересня 2001 року, — Вахтанг Кебуладзе

27 травня 2017 - 11:26 117
Facebook Twitter Google+
Дух Європи — як на нього вплинули Brexit, Трамп і саміт НАТО. Обговорюємо колонку Юрія Андруховича з філософом Вахтангом Кебуладзе

«Коли ми говоримо про дух, це означає, що є дух Європи, і коли щось не відповідає цьому духові, то це вже не Європа, це щось гірше, інше, вороже. І стаття Юрія Андруховича на цю тематику ці питання збуджує.

Для мене Європа — це не так субстанція і якийсь топос суто географічний, Європа — це процес. Це якісь події, які весь час відбувається, ці цінності, насамперед, які втілюються в цих подіях. І для мене є небезпечним маркером, що в розмові про Європу використовується поняття „дух“. Недарма Андрухович в своїй статті згадав Гегеля, немов є якийсь абсолютний дух, який знайшов свої найкращі втілення в Європі, далі в Німеччині, далі в філософії Гегеля, а всі інші на берегах, і до цього вже не мають дотичність.

Тому мені здається, що весь сучасний європейський ліберально-демократичний дискурс, який мені дуже симпатичний, побудований на дещо інших поняттях. І невипадково мені здається, що питання про європейський дух викликало і збудило таку реакцію в вигляді цієї статті», — міркує Вахтанг Кебуладзе.

Зокрема філософ пояснює, чому так сталося, що Європі наразі готові голосувати та підтримувати радикальні партії.

«Європа після створення Євросоюзу наблизилася до єдності всіх європейських націй. Мабуть, такого ще не було. Краще ще не було, коли європейські нації не вбивають одна одну в постійних війнах, а намагаються створити якусь єдність. І звісно, якщо є така тенденція до об’єднання, то будуть і протилежні тенденції.

Європа — це процес

По-друге, завжди радикалізується електорат і виникають симпатики радикальних ідеологій, коли щось негаразд. А порівняно з доволі комфортним життям в Європі останні 50 років, звісно негаразд. І для мене особисто XXI сторіччя почалось з 11 вересня 2001 року. Тобто це абсолютно новий виклик. І це порядок, який всіх влаштовував, якщо і не зруйнувався, він підважений. Тому реакції непередбачувані, людей хитає в різні боки, і виникає цей ґрунт для появи будь-яких радикалізмів — чи до фундументалістсько-ісламських, чи до комуністично-анархічних, чи до нацистсько-арійських тощо», — додає Вахтанг Кебуладзе.

Повний варіант розмови слухайте в аудіоверсії.

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.