Слухати

Мусульмани України вдягали на Курбан-байрам вишиванки – Саїд Ісмагілов

13 вересня 2016 - 07:40 1113
Facebook Twitter Google+
Як святкували Курбан-байрам українські мусульмани розповідає муфтій духовного управління мусульман України "Умма" Саїд Ісмагілов

Андрій Куликов: Мусульмани в Україні і світі відзначають одне з найбільших мусульманських свят – Курбан-байрам. А яке друге?

Саїд Ісмагілов: Друге найбільше свято в ісламі – Рамадан-байрам, яке святкується після закінчення посту, в священний місяць рамадан.

Андрій Куликов: Коли Курбан-байрам починається? Коли закінчується і який його зміст і який головний обов’язок мусульманина в цей день?

Саїд Ісмагілов: Головний обов’язок – бути щедрим. Це свято віри, щедрості, жертовності, коли людина мусить ділитися з ближнім, дальнім і навіть незнайомим, який потребує допомоги. Свято Курбан-байрам починається, коли мусульманин рано зранку встає, після ранкової молитви робить повне омовіння тіла, одягає найкращу одежу і йде до мечеті, там робить святкову молитву, слухає проповідь імама і після того їдуть на цвинтарі, дарують подарунки дітям, їдуть на ферми за худобою, яку принесуть в жертву. Третину м’яса треба роздати бідним, з третини – приготувати святкову вечерю і ще третину можна лишити собі.

Любомир Ференс: Коли християни святкують Різдво чи Паску, то у кожного народу святкування відрізняється своїми національними традиціями. А українські мусульмани чимось відрізняються від інших у святкуванні Курбан-байраму?

Саїд Ісмагілов: Мені впало в око, коли я дивився репортажі з мечетей, що багато хто приходить на свято в вишиванці. Коли мусульмани українці одягають традиційний одяг, тому, що вважають його найкращим, найпривабливішим. Окрім цього, у нас дуже багато пригощають дітей. В мечетях готують цукерки, пахлаву, щоби після молитви частувати дітей.

Андрій Куликов: Як ви відчуваєте, наскільки відома ісламська культура в Україні? Як ставляться до вас представники інших релігій?

Саїд Ісмагілов: До Революції гідності на мусульман мало звертали уваги. І широкому загалу ми були мало відомі. Але от щоб українці розуміли, що тут у нас є свої мусульмани, які є корінним населенням – такого не було. Але після подій на Майдані і окупації Криму люди відкрили для себе, що тут є спільнота мусульман, яка виступає за єдність країни і захищає її національні інтереси.

Андрій Куликов: Що таке управління мусульман Умма?

Саїд Ісмаглов: Це є об’єднання мусульман сунітів. Чому ми так назвалися? Тому що ми збираємо навколо себе не представників окремих етнічних спільнот, а саме сунітів. У нас до окупації Криму та Донбасу були і інші духовні управління але вони проголошували, що займаються конкретними етносами і вихідцями з певних регіонів. Ми ж вирішили, що не працюємо з етнічними спільнотами, а працюємо з окремою гілкою ісламу.

Вчора нашому духовному управлінню виповнилося 8 років. 10 громад України зібралися тоді в Києві і вирішили об’єднатися. Я тоді очолював донецьке управління, був там імам хатиб.

Андрій Куликов: В Україні муедзини закликають з мінаретів до молитви?

Саїд Ісмагілов: Азан дуже часто промовляли в старовинних кримських мечетях. Тому що це не тільки релігійний атрибут, а і культурна спадщина. Тому що коли турист приїздить до Стамбулу і чує азан, можливо це і некомфортно серед ночі, але це атрибутика місця і певної культури.

Я зараз не знаю жодного міста в Україні, де серед ночі промовляють азан вголос. Ми не хочемо конфліктів і тому проголошуємо азан всередині мечеті.

Любомир Ференс: Як склалася ситуація для мусульман на окупованому Донбасі?

Саїд Ісмагілов: Трохи краща ніж в Криму. Як ви знаєте, в Криму до мусульман застосовують репресії. На Донбасі поки що тихіше. Були обшуки у деяких мечетях, а в 2014 були арешти імамів. Зараз цього не відбувається але релігійне життя жорстко контролюється.

Андрій Куликов: А мусульмани шиїти теж святкують Курбан-байрам?

Саїд Ісмагілов: Звісно. Це велике свято в ісламському світі. Але шиїтів в Україні не багато. Це переважно азербайджанські віряни, я знаю, що є дві такі спільноти. Вони окремо збираються. Шиїти не приходять до сунітських мечетей. Але вони теж слухають проповіді і приносять в жертву худобу.

Громадська хвиля

Проект реалізується у рамках Польсько-Канадської Програми Підтримки Демократії, співфінансованої з програми польської співпраці на користь розвитку Міністерства закордонних справ Польщі та канадського Міністерства закордонних справ, торгівлі та розвитку (DFATD).

Громадська хвиля

Проект реалізується у партнерстві з Фондом «Освіта для демократії».

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.