Слухати

Мистецький Арсенал має стати платформою для розвитку, — Олеся Островська-Люта

04 липня 2016 - 13:14 507
Facebook Twitter Google+
Мистецький Арсенал має величезний потенціал стати провідним об’єктом культури, щонайменше у Східній Європі, — вважає кандидатка на посаду очільниці Мистецького Арсеналу Олеся Островська-Люта

Олеся Островська-Люта одна з кандидаток на посаду очільниці Мистецького Арсеналу. У студії «Громадського радіо» вона розповідає про своє бачення розвитку Мистецького Арсеналу та описує можливі зміни, які на його чекають.

Ольга Веснянка: Нині ви є кандидаткою на посаду очільниці Мистецького Арсеналу, чим вам це цікаво?

dsc02438.jpg

Олеся Островська-Люта // «Громадське радіо»
Олеся Островська-Люта
«Громадське радіо»

Олеся Островська-Люта: Мистецький Арсенал є дуже масштабною інституцією. І, як мені здається, це єдина інституція, яка за останні 10 років з моменту свого заснування продемонструвала свій ріст. Вона дуже добре дає собі раду з інтегруванням різних культурних практик, мистецтв, підходів і аудиторій. Це не класичний музей, це інституція інакшого, інтегруючого типу. Це місце, яке дає поштовх розвиватися. 

Сергій Стуканов: 7 липня відбудеться фінальний відбір на посаду Мистецького Арсеналу. Наразі є 5 кандидатів, з яких комісія і обере очільника чи очільницю національного музейного комплексу. Яке ваше бачення розвитку Мистецького Арсеналу?

Олеся Островська-Люта: Якщо описати однією фразою, чим займається Мистецький Арсенал, то це буде: розвиває, інтегрує, підсилює. Мистецький Арсенал має потенціал інтегрувати культури, які перетинаються. Це місце, яке може собі дозволити більше експерименту, ніж інші заклади музейного типу, і воно може бути ресурсом для інших інституцій, допомагати їм вчитися, експериментувати, це може бути місцем зростання кадрів. Розвиток команди всередині теж має велике значення.

Арсенал не повинен залежати великою мірою від особи свого директора, бо так часто буває у сфері культури. А потім, коли після довгого управління інституцією змінюється директор, то заклад потрапляє в кризу. Так не мусить бути. Інституція має бути сильна своїм директором, але в той же час і сильна своїми співробітниками, котрі мають разом зростати і взаємодіяти.

Сергій Стуканов: Один з претендентів на посаду очільника Мистецього Арсеналу, Федір Александрович каже, що хоче створити щось на кшталт Празької «Квадрієналє». Це мистецький простір, де, крім експозиції, відбуваються театральні дійства, події. Чи хотіли б ви у розвитку Мистецького Арсеналу також іти за вже існуючим у світі прикладам, чи це буде щось особливе?

Олеся Островська-Люта: Прикладів є дуже багато, звичайно. Моя увага більше направлена в бік інституцій музейного типу, починаючи від «Tate Modern», британського музею. Те, що ви зацитували свідчить про те, що ідея створення культурного центру, де б зустрічалися різні типи культур, витає в повітрі. В Аресеналі пробувати і тестувати речі легше, ніж, скажімо, в якомусь дуже старому музеї. Я абсолютно завжди за введення освітнього компоненту у роботі будь-якої інституції.

Сергій Стуканов: Чи зважений склад комісії, яка обирає очільника? Хто до неї увійшов?

Олеся Островська-Люта: За новим законом «Про конкурсне призначення керівників закладів культури», комісія формується з трьох частин. В комісії 9 осіб, з яких три — представники органів управління, у нашому випадку це Державне управління справами, три представники, делеговані Мистецьким Арсеналом, і ще три — представники профільного експертного середовища.

Ольга Веснянка: Які можуть виникнути імовірні труднощі для розвитку Мистецького Арсеналу?

Олеся Островська-Люта: Я думаю, таких ризиків є низка. Один з них, наприклад, неможливість залучити найбільш кваліфікований персонал або неможливість оплатити працю в конкурентних умовах. Це величезна проблема всюди в державному секторі.

Ольга Веснянка: Яка нині оплата у працівників інституції?

Олеся Островська-Люта: Це невелика платня до 10 тисяч гривень на найвищих посадах. Тому складно утримати талановитих людей на посадах.

Для такої інституції як Мистецький Арсенал, який має величезний потенціал стати провідним об’єктом культури, щонайменше у Східній Європі, талант працівників має абсолютно ключове значення. Без талановитих людей не можна нічого зробити.

Проблемою може бути також брак фінансування. Арсенал справді отримує невелике державне фінансування. Мистецький Арсенал належить державі, але він може заробляти певні кошти. І питання в тому, як знайти баланс між фінансуванням і комерційною діяльністю.

Сергій Стуканов:Ви згадували Книжковий Арсенал. Це надзвичайно потужна книжкова подія. Чи маєте ви ще в задумі якісь нові масштабні речі, які з часом будуть сприйматися як невід’ємна частина культурного життя, можливо, не тільки Києва, а й цілої України?

Олеся Островська-Люта: Я думаю, що така димова завіса, намагання тільки засліпити яскравими подіями і анонсами не обов’язково свідчить про якість інституції. Мені здається, що Арсенал потребує зараз підсилення зсередини. Це має бути дуже злагоджений організм, і з нього, напевно, народяться прекрасні ідеї.

Сергій Стуканов: А ви плануєте привести з собою якусь команду, щоб підсилити Арсенал зсередини?

Олеся Островська-Люта: Я не планую створювати маленьке окреме королівство під себе.

Громадська хвиля

Проект реалізується у рамках Польсько-Канадської Програми Підтримки Демократії, співфінансованої з програми польської співпраці на користь розвитку Міністерства закордонних справ Польщі та канадського Міністерства закордонних справ, торгівлі та розвитку (DFATD).

Громадська хвиля

Проект реалізується у партнерстві з Фондом «Освіта для демократії».

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.