Слухати

В Україні велика кількість прихильників лівих ідей, — Артем Чапай

02 травня 2016 - 09:03 83
Facebook Twitter Google+
Українські політики використовують «соціальні» гасла заради покращення власного іміджу в той час, коли бути «лівим» в нашій країні не дуже популярно

chapay_gh_16_05_01.jpg

Артем Чапай // «Громадське радіо»
Артем Чапай
«Громадське радіо»

Письменник Артем Чапай розповідає про святкування Першотравня та ставлення українців до «лівої» ідеї.

Кирило Лукеренко: Чому на «маївці» соціалістів було лише 20-30 людей?

Артем Чапай: У нас останніми роками взагалі з цим сумно. Є залякування. Я прийшов через «донкіхотство» — прийти, щоб показати, що не боюся. Ці ідеї зараз малопопулярні, тому що досі асоціюються з СРСР.

Радянський Союз тут зробив нам ведмежу послугу. В нормальних країнах, Іспанії чи США, на подібні мітинги виходять тисячі або й десятки тисяч людей. У нас все, що «ліве», асоціюється з Радянським Союзом.

Євген Павлюковський: Як щодо нового покоління, яке має перейматися цими ідеями? Чому немає нових «кадрів»?

Артем Чапай: На мою думку, через імідж будь-чого «лівого» на наших теренах. Останніми роками ситуація погіршується, тому що «ліві» асоціюються з Росією, хоча в тій же Росії «лівих» так само намагаються пригнобити.

Кирило Лукеренко: Чому є суперечки між крайньо лівими, більш ортодоксальними, подібними до комуністів лівими, і анархістами?

Артем Чапай: Це традиційна суперечка між тими, кого називають авторитарними і антиавторитарними «лівими».

Євген Павлюковський: Яке ваше ставлення до правої ідеї в країні зараз?

Артем Чапай: Абсолютно негативне. Культура абсолютно не має бути пов’язана з «правими». Леся Українка перекладала комуністичний маніфест, Іван Франко писав «Вічний революціонер» і все життя був членом радикальної партії. Правий часто, на жаль, має відношення до авторитаризму.

Євген Павлюковський: Де межа між лівою і правою ідеологією в культурі і побуті?

Артем Чапай: Межа не стосується культури. Вона передусім стосується економіки. «Ліве» — це все те, що за соціальну справедливість. У «Свободи» дуже ліві гасла. І самі праві про це говорять. Крім того, націоналізм та інтернаціоналізм. «Ліві» ближчі до інтернаціоналізму, але вони завжди були проти імперіалізму. Коли почалась російська агресія, більшість «лівих» виступили проти.

Щодо культури. Візьмемо Розстріляне відродження. Більшість із них були «лівими».

Культура не повинна бути «лівою» чи «правою».

Кирило Лукеренко: Соціолог Євген Головаха вважає, що в Україні багато прибічників соціал-демократичної ідеології, а партій, які б захищали їх інтереси, немає. Що ви думаєте про цю тезу?

Артем Чапай: Я абсолютно згоден з Євгеном Головахою. Моя історія, коли я став «лівим»: мене захопив Юрій Луценко, на той час він був лідером соціалістів. Після того він поміняв політичні сили, але це дуже харизматична людина, через яку я дуже захоплювався соціалістичною партією. Це закінчилося гірким розчаруванням, коли Мороз перейшов до спілки з Януковичем. Зараз «лівих» зовсім немає. Є організація «Соціальний рух» — молоді люди, які намагаються щось створити, але поки що це в них не дуже виходить через різні причини.

У нас люди дуже позитивно реагують на соціальні гасла. Юлія Тимошенко використовує соціальні гасла. На цьому вона росте, але це все одно олігархічна партія.

У нас багато дуже бідних людей, яким потрібен захист.

Кирило Лукеренко: Люди, які святкують Великдень, і ті люди, котрі відзначають Міжнародний день солідарності трудящих, можуть об’єднуватися? Чи це різні цивілізації, які ніколи не зійдуться?

Артем Чапай: Це дві групи, які перетинаються. Серед «лівих» є атеїсти та віруючі люди. На акції була пісня про Ісуса Христа. Є одна течія — християнський соціалізм, представники якої вважають Христа першим соціалістом.

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.