Слухати

Наші колядки відображають старокнязівський побут і часи Середньовіччя, — фольклорист

03 січня 2017 - 21:45 65
Facebook Twitter Google+
9 січня в рамках міжмузейного фестивалю «Старокиївські коляди», в клубі «Caribbean Club» відбудеться благодійний концерт-вертеп «Українське Різдво»

13.30_valeriy_gladunec.jpg

Валерій Гладунець // «Громадське радіо»
Валерій Гладунець
«Громадське радіо»

13.30_taras_kompaynichenko.jpg

Тарас Компанійченко // «Громадське радіо»
Тарас Компаніченко
«Громадське радіо»

Валерій Гладунець, організатор благодійного концерту та лідер гуртів «Полікарп», «Варйон», та Тарас Компаніченко, заслужений артист України, анонсують фестиваль колядок та розповідають про їх давню історію.

Валерій Гладунець: Цей концерт вже традиційний, його започаткував Тарас Компанійченко, він відбуватиметься вже втретє.

В попередній рік ми зібрали кошти і витратили їх на допомогу пораненому бійцю української добровольчої армії Яни Зінкевич, яка потрапила в автокатастрофу. Ще рік тому ми також робили такий концерт, і витратили кошти на одяг бійців.  Благодійний концерт — це не щось сумне, насправді ми святкуємо Різдво, приходять дуже багато гарних людей, дітей. І цього разу ми також запрошуємо всіх святкувати «Українське Різдво», незважаючи на всі негаразди, і тим самим наближаючи нашу перемогу.

Ірина Сампан: Що ми почуємо на концерті?

Валерій Гладунець: На концерті традиційно буде «Хорея Козацька», лідером якого є Тарас Компанійченко, два моїх гурти «Варйон» і «Полікарп», етнорокгурт і традиційні музики, а також буде «Бурса фольклору», колядники, тобто, фактично, всі мої проекти і ще один дорогий моєму серцю проект Тараса Компанійченка.

Крім того, будуть майстер-класи колядок для діток, майстер-класи з традиційних різдвяних танців, ігор, буде дуже багато всього.

 

 

Тарас Компаніченко: В текстах старих різдвяних колядок, як казав Антонович чи Драгоманов, відобразилися старі князівські часи. Ці тексти досліджували багато істориків, і Максимович, і Нечуй-Левицький, і Гнатюк, і Возняк, і Михайло Грушевський. В цих текстах є «дзвін мечів», «мідяні кубки», «шуби», «похід десь в далеку землю, на схід» — це все є в цих колядках. Вони відображають старокнязівський побут, відносини князя і дружини.

Можливо, вони ще архаїчніші, часто вони космогонічні і кореспондуються з великими і сакральними текстами. Крім того, ми маємо ще дуже багато рефренів, таких як «Ой, дай Боже», «Святий вечір» чи «Ой, воїн-войниче, на все військо подобен», які відображають старий побут і світогляд. І це щонайменше Середньовіччя, і мелодійно теж.

Якщо говорити про подальші історичні періоди, Ренесанс і Бароко, коли з’являється інший тип вірша, ми маємо цілу низку творів іншого типу, які так само є різдвяними піснями, наприклад, «Нова радість стала, яка не бувала». Цей твір з дуже давніх часів. 

Коли я останнього разу був у Берні, у Швейцарії, в російській закордонній церкві, там в недільній школі, які ви думаєте колядки вчили? — «Нова радість стала» з московським акцентом. Тобто вони співають наші колядки. Це великий і сильний вплив Києва, старого Почаєва, Чернігова, Переяслава. Тут, безперечно, ми маємо власні традиції — ці всі «Небо і земля», «Бог предвічний народився».

Міжмузейний благодійний фестиваль «Старокиївські коляди», в якому будуть звучати тексти буде відбуватися в музейних приміщеннях: в Музеї історії України, Національному музеї історії України, Музеї ім. Гончара, Музеї літератури, друкарства та в інших музеях Києва. У ньому братимуть участь різноманітні фольклорні гурти, а також сольні виконавці. 

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.