Слухати

«Громадське радіо» / Скачати зображення

Корумпованих медіаолігархів в Румунії саджають за грати, — журналісти

28 квітня 2016 - 11:06 36
Facebook Twitter Google+
10 років тому в Румунії пройшли реформи в медіа сфері, які дозволили починати розслідування корупційних справ проти власників засобів масової інформації

Влад Стойческу, незалежний журналіст, засновник та співробітник румунського журналу, и Валентин Бурада, програмний директор фонду розвитку громадянського суспільства в Румунії, що підтримує різноманітні програми та проекти, пов’язані зі ЗМІ в Румунії розповідають про те, як, завдяки реформам в медіаіндустрії вдалося зупинити корумпованих олігархів та власників ЗМІ ресурсів, які диктували свою позицію суспільству в інформаційному просторі.

Наталя Соколенко: Розкажіть про ваших румунських медіаолігархів, які опинились за гратами. На чому їх упіймали?

Валентин Бурада: Насправді, ми і не сподівалися 5 років тому, що цих олігархів можна притягнути до відповідальності, адже вони були при владі і здавалися взагалі недоторканими. Це дуже багаті люди, в яких є зв’язки з бізнесом, величезними компаніями, які контролювали ЗМІ в Румунії.

Ми і не сподівалися 5 років тому, що медіаолігархів можна притягнути до відповідальності, адже вони були при владі і здавалися взагалі недоторканими.

Наразі правосуддя в Румунії почало працювати — деякі з цих людей вже чи перебувають у тюрмі, чи знаходяться в процесі розслідування.

Влад Стойческу: Я хочу розповісти вам про свіжу новину: сьогодні вранці один з магнатів Крістіан Борч, який очолював один зі ЗМІ, був заарештований агентством, яке займається боротьбою з тероризмом. Його піймали на справі, пов’язаній з корупцією, і розслідування почалося.

Наталя Соколенко: Як журналісти з його медіа висвітлюють цей процес?

Влад Стойческу: Сьогодні на веб-сайті з’явилося комюніке, написане журналістами цього медіа джерела, в якому розповідається про факт арешту власника цього ЗМІ через корупцію, але це не змішується із самою діяльністю ЗМІ. Цей засіб масової інформації називався «Правда», журналісти цього засобу створювали новини.

Два роки тому також був заарештований власник телевізійного каналу за те, що він вдавався до маніпулювання журналістами, втручалися у процес створення новин і відображення ситуації в країні.

Валентин Бурада: Також можна навести ще один приклад про власника ЗМІ, який володів декількома телевізійними каналами і газетами. Це був один з величезних магнатів, який використовував засоби масової інформації задля лобіювання своїх політичних інтересів. Завдяки цьому він створив свою політичну партію та став учасником парламенту. Таким чином, почав контролювати підприємництво і бізнес і спрямовував всю діяльність ЗМІ на свої інтереси. Це Дан Войкулеско, керівник телеканалу «Антенна 3».

Наталя Соколенко: В Україні щойно розпочалась реформа із упрозорення медіа власності. Всі ЗМІ мають назвати своїх справжніх власників. В Румунії ця реформа пройшла. До яких результатів вона призвела?

Влад Стойческу: Ця реформа була проведена 10 років тому. І хочу у зв’язку з цим навести невеликий приклад: перший значущий канал новин «Реаліти» був створений у 2001 році, і в 2004 році був придбаний який румунським бізнесменом, який зізнався у своїй власності лише в 2006 році після того, як ця реформа була проведена.

Завдяки цій реформі стало легше починати розслідування корупційних справ, з якими були пов’язані ці олігархи.

Все більше власників газет і телеканалів проходять через систему правосуддя і відправляються в тюрму, тому що вони були піймані на корупційних справах. Журналістам більше ніхто не надає наказів, як їм віщати і що їм робити.

 

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.