Слухати

Кирило Стеценко презентує унікальну італійську музику з українськими мотивами

29 березня 2017 - 13:48 179
Facebook Twitter Google+
31 березня у Національній філармонії у Києві відбудеться концерт «ITALIA: AB OVO» серії «Галерея скрипкових геніїв»

stecenko.jpg

Кирило Стеценко // Громадське радіо
Кирило Стеценко
Громадське радіо

У студії Громадського радіо скрипаль, композитор, ініціатор проекту «Галерея скрипкових геніїв» Кирило Стеценко.

Василь Шандро: Чому «AB OVO»?

Кирило Стеценко: Це латинський вислів, який означає «від початку початків», тому я його і вжив. Власне кажучи, вся світова академічна скрипкова культура розпочалась в Італії.

Свій концерт я розпочинаю з твору Арканджело Кореллі, який народився у 1653 році, його абсолютно слушно вважають батьком світового скрипкового мистецтва. Він створив канони, базові форми для скрипки — соната, тріо-соната, concerto grosso. І він виховав величезну кількість учнів, які потім поширювали це і по Італії, і по всьому світу. Він ще був видатним віртуозом, теоретиком, хіба що тільки скрипки не робив.

Власне кажучи, я себе дуже мотивую, вивчаючи цю історію, уявляючи її не як якусь літературу, а як живих людей, живі процеси, ніби я там подорожую. Мене так це заводить, що коли я готую концертні програми, то я ніби додаю собі якусь позитивну енергію з цих століть. «ITALIA: AB OVO» — це є гімн італійській культурі, і водночас це є такий тунель чи хайвей до вічності — тому що класична музика дає кожній людині, її душі внутрішню силу. Не кон’юнктуру, не питання як вижити — цих тем нема. Якщо ти вічний душею, ти не ставиш виживання за мету, то зовсім інші речі. Ти сам твориш світ навколо себе.

Ця серія у мене запрограмована до 2033 року. Тобто 16 років підряд я буду висвітлювати культуру різних епох, поки не дійду до сучасності.

Василь Шандро: Що ви будете виконувати у цьому концерті?

Кирило Стеценко: Це буде музика п’яти композиторів, які так чи інакше пов’язані з Арканджело Кореллі. Перший твір буде з клавесином і віолончеллю, з молодими, чудовими музикантами Оленою Жуковою і Артемом Полуденним — це генерація нового часу. Буде дуже цікавий Антоніо Вівальді «Соната для двох скрипок». Моїм партнером буде прекрасний скрипаль Андрій Павлов. Я ж кажу, що наша молодь недооцінена у нас, але відома за кордоном. Він зараз на гастролях у Європі, і приїжджає у день концерту, щоб зіграти зі мною.

Буде знаменита фолія Кореллі, але уже в обробці композитора 20 століття Фріца Крейслера. Ще композитор Віталій Кирейко говорив — а я не повірив, але почав грати цю фолію — є паралелі між нею і «Їхав козак за Дунай». І я навіть вставив між сьомою і восьмою варіаціями Крейслера одну свою, де я просто прямо роблю варіацію на тему «Їхав козак за Дунай».

А далі починається друге відділення. Франческо Джемініані — учень Кореллі, який прожив більшу частину життя у Лондоні, помер у Дубліні, служив разом з Ґенделем, відомим німецьким композитором і органістом. У цій сонаті не знаю чому — я вивчав біографію Франческо Джемініані, там нема нічого спільного з Україною — є «Козачок». І я гратиму якраз з бандурою.

Василь Шандро: Партії бандури ви вже окремо дописували?

Кирило Стеценко: Так. В ті часи вони не писали ноти для клавесину і віолончелі, а писали цифри — і ці функції імпровізувалися клавесиністами. І також залучалися лютністи, торбаністи, тобто щипкові інструменти. Тож я нічого нового не придумав, тільки замість лютні чи торби вжив бандуру. Чому я це зробив і написав ще свою партію спеціально для бандури — я підкреслив цей козачковий ритм, цей паттерн, цю матрицю українського козачка.

Перед закінченням концерту буде ще такий Джузеппе Тартіні, соната «Трель диявола». Можливо, наймістичніший твір в історії світової скрипкової культури. У першій частині весь час є очікування якогось жаху, але його так і нема. Друга частина — це уже ніби веселі ігри чортів, які просто забавляються, коли їх не бачать. А третя частина — це ніби конфлікт людської душі, яка рветься до неба, і того болота, в якому вона засіла і яке її засмоктує.

Василь Шандро: Ви поїздите Україною з цим проектом?

Кирило Стеценко: Обов’язково. Я вже був у Кам’янці-Подільському, у Хотині, де фортеця. Це був перший саме італійський концерт. Був у Чернівцях, Івано-Франківську. Хочу ще поїхати на схід, хоча це і питання фортепіано, і акустики, але, думаю, про це все можна домовитися.

Василь Шандро: Коли буде концерт у Києві?

Кирило Стеценко: 31 березня у Національній філармонії у Києві, біля Європейської площі. Квитки можна купити у касі філармонії або на сайті. І вони не дорогі особливо порівнюючи з поп-музикою.

Якщо Ви виявили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.